M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (9) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 

Om E28 M5

- kort om bilarna (introduction)


Specifications and statistics
(multi language SWE-ENG-GER)

- paintwork & interiors

- options list

- options statistics

- exterior colours (DC91/DC92/DC93)

- upholstery statistics (klädsel)

- model years (årsmodeller)

- country- & export versions






Grundfakta M5 E28

E28 M5 introduction (coming up)

E28 M5 Vorstellung (im Aufbau)


BMW:s urfader till alla efterkommande sportbilsedaner presenterades på Bilsalongen i Amsterdam 1985. BMW:s populära 5-serie E28 (som först togs i produktion som 1982 års modell) kombinerades med M88-motorn från tävlingsbilen BMW M1 (E26) och uppgraderades samtidigt i övrigt av den alltmer framstående avdelningen hos BMW Motorsport GmbH. Det var ett djärvt grepp, som senare kom att resultera i total succé och marknadsetablering för fordonstypen. M5:an var i grunden lik den redan tillräckligt snabba 535i, men uppgraderades förutom motorn även i chassi och bromsar, samt ett stort antal för modellen unika inredningar erbjöds i kombination med BMW sportstolar eller Recaro sportstolar. Motorn omarbetades något innan den hittade sin väg ner i E28-karossen. Resultatet blev M88/3, med toppeffekt på 286hk och maximalt vridmoment på 340 Nm. Den extrema prestandan tog bilen från stillastående till 100 km/h på bara 6,2 sekunder. M88 (senare S38) är än idag den enda M5-motorn som direkt härstammar från motorsporten.

Tillverkningen pågick till en början i närheten av BMW:s huvudkontor på Preussenstrasse i centrala München men flyttades under hösten 1986 till den nybyggda anläggningen i Garching utanför München. Karosserna kom färdiglackerade från fabriken i Dingolfing och bilarna monterades sedan ihop för hand av ett dedikerat team hos BMW Motorsport.
För vissa marknader omarbetades motorn med katalytisk avgasrening och fick då en marginellt lägre toppeffekt på 260 hk. Den omarbetade motorn var den första av BMW Motorsports produkter som fick beteckningen S i motorkoden, närmare bestämt S38B35 (35 för 3,5 liters cylindervolym). Senare ärvde även efterföljaren E34 M5 samma S38-motor i olika varianter.

Utseendemässigt var M5 E28 mycket diskret jämfört med andra bilar i samma prestandaklass. Karossens linjer var tillbakadragna och det var inte helt lätt att urskilja den från övriga E28-modeller.
Modellen hade en unik svart frontläpp och som extrautrustning erbjöds M-aerodynamikpaket, identiskt med det som var standardmonterat på BMW M535i. M-paketet blev även standardutrustning på vissa marknader, t.ex i Japan och Frankrike. 16" lättmetallfälgar i kryssekerdesign erbjöds även efter en tid liksom moderniteter som färddator och elstolar. Klimatanläggning var också ett vanligt tillval på bilarna och det gick att beställa taklucka antingen i i stål eller i glas. Skinninredningar erbjöds som extrautrustning (standard i Nordamerika) och skinntypen var finaste tänkbara nappaläder. Möjligheten att beställa speciella lacker och läderklädslar fanns via BMW Individual.
Den nordamerikanska modellen (DC93) började tillverkas senare än de europeiska (DC91 och DC92) och av produktionstekniska skäl så erbjöds amerikanska och kanadensiska kunder endast en färg (Schwarz 086) samt inredningsalternativen var begränsade till antingen beige (natur) eller svart nappa helläder och grundutrustningen var riklig redan från början med få tillvalsmöjligheter.
Japanska bilar som ingick under DC93-produktionen var också identiska till utrustningen, i färgen Diamantschwarz och med Highland-tyg i antracitutförande. Notervärt är att den nordamerikanska versionen enbart såldes som 1988 års modell (trots att det sista exemplaret tillverkades i slutet av 1987) medan de i Europa sålde modellerna var av årsmodell 1985-1987.
I Sydafrika tillverkades även 96st högerstyrda bilar (DC98) för den inhemska marknaden. Dessa producerades från "knock-down-kits" (CKD) i BMW:s anläggning i Rosslyn.

E28 M5 kom att lägga vägen för en stor skara snabba sedaner under 1990- och 2000-talen. Förutom efterföljaren E34 M5 så kom ur samma era Mercedes 500E och Audi S4/S6.

_________________________________________

Följande antal M5 E28 tillverkades totalt:

DC91: 588 st vänsterstyrda bilar (för i huvudsak den europeiska marknaden) 10/1984 - 09/1987

DC92: 187 st högerstyrda bilar (för Storbritannien och Nya Zeeland) 03/1986 - 11/1987

DC93: 1370 st vänsterstyrda bilar (för USA, Kanada och Japan) 11/1986 - 11/1987

DC98: 96 st högerstyrda bilar (i Sydafrika) 06/1987 - 11/1988

_________________________________________

Motordata M88/3

Cylindrar/ventiler per cyl.: 6/4

Cylindervolym: 3453 ccm

Slaglängd: 84,0 mm / Borrning: 93,4 mm

Kompressionsförhållande: 10,5:1

Max effekt: 286 hk (ECE) / 6500 rpm

Max vridmoment: 340 Nm (ECE) /4500 rpm

________________________________________

Motordata S38B35

Cylindrar/ventiler per cyl.: 6/4

Cylindervolym: 3453 ccm

Slaglängd: 84,0 mm / Borrning: 93,4 mm

Kompressionsförhållande: 9,8:1

Max effekt: 260 hk (ECE) / 6500 rpm

Max vridmoment: 330 Nm (ECE) /4500 rpm

_________________________________________

Växellåda / bakaxel

5-växlad manuell växellåda (Getrag 280/5.50)

Utväxling: 3.51/2.08/1.35/1.00/0.81

Slutväxel: 3.73 (M88/3) 3.91 (S38B35)

_________________________________________

Prestanda: 

Luftmotståndsvärde (Cw): 0,38 (focus.de)

0-100 km/h: 6,5 s (fabriksuppgift)

0-200 km/h: 25,8 s (AMS 06/1985)

0-1000 m: 25,9 s (AMS 06/1985)

Toppfart: 251 km/h (AMS 06/1985)

_________________________________________

Mått/vikter:

Längd: 4,620 m

Bredd: 1,700 m

Höjd: 1,400 m

Tjänstevikt (utan extrautrustning): 1465 kg

_________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TILLBAKA