M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (9) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 

The E39 M5
(language SWE-ENG)

- introduction (kort om bilarna)
- appearance (utseende) M5 vs 5' E39
- wheels (hjul)


Specifications and statistics
(language SWE-ENG-GER)

- paintwork & interiors
- standard equipment
- options list
- M5 Individual
- detailed options statistics
- exterior colours LHD (DE91)
- exterior colours RHD (DE92)
-
exterior colours LHD/US (DE93)
- upholstery statistics (klädsel)
- model years (årsmodeller)
- country- & export versions
- Technical PDFs & brochures


Service & allmän handledning
(language SWE)

- M5 E39 i Sverige
- serviceprogrammet i detalj
- varmkörningsrekommendationer
- vanliga fel och brister (köpråd)
- placering av modellbeteckning




Grundfakta M5 E39

E39 M5 introduction (click here)

E39 M5 Vorstellung (im Aufbau)


M5 E39 introducerades i Schweiz, på Bilsalongen i Geneve 1998. Produktionen av beställningsfordon satte igång under oktober månad samma år. Dessförinnan hade BMW tillverkat en stor andel utvecklings- och förserie-exemplar. Först testbilar baserade på den 6-växlade versionen av 540i och i oktober 1997 färdigställdes den första bilen med egen M5-identitet. Under 1998 fram till början av oktober tillverkades ett drygt hundratal bilar, främst för internt användande men även pressbilar och utställningsexemplar.
Tillverkningen av föregångsmodellen E34 gjordes för hand i BMWs anläggning i Garching, men E39:ans produktion flyttades till den normala anläggningen i Dingolfing. Endast exemplar med mer omfattande specialutrustning via BMW Individual togs till Garching för slutmontage.

Bilarna erbjöds som tidigare i en rad M-unika kulörer med namn från motorsporten. Bland annat Avusblau, Imolarot II och Silverstone. Inredningsmässigt var skinnklädsel standardutrustning, liksom föregångaren av högkvalitets nappaläder. Ett stort utval av lack- och klädselkombinationer fanns. Läs mer om exteriörfärger och inredningar under "Färger och klädslar" eller läs listan på den vanligaste extrautrustningen.

Den nya M5-motorn baserades inte längre på den 6-cylindriga maskinen som länge gjort modellen känd utan nu arbetades det fram en ny 32 ventilers V8-motor i lättmetall med viss gemensam grund ur den befintliga M62-motorn fråni BMW 540i. Karaktärsmässigt blev den ett dittils oöverträffat kraftstycke. Maxeffekten på 400 hk nåddes tidigare än på föregångaren (som hade 340 hk) och ännu mer imponerande var låg- och mellanregistret där 480 Nm vridmoment fanns tillgängligt redan vid 1900 rpm och ett högsta vridmoment på 500 Nm från 3800 till 5000 rpm.
S62-motorn, som den kallades, hade 4,9 liters cylindervolym och separata, elektroniskt styrda gasspjäll till varje cylinder. Kamaxelstyrningen kontrollerades av en nyutvecklad M Dubbel-VANOS och hela systemet övervakades av den avancerade motorstyrningen Bosch Motronic MSS 52, speciellt utvecklad enbart för M5-motorn. Tvärkraftsreglerad oljeförsörjning med elektroniskt styrda pumpar sörjde för en säker smörning av de avancerade cylindertopparna vid stark acceleration.
Växellådan var fortfarande manuell och 6-växlad. Den tillverkades av Getrag och var väl anpassad för att tåla den högre motorkraften.
Den dynamiska stabilitetskontrollen DSC monterades som standard på alla M5:or. Systemet arbetar elektroniskt tillsammans med system som ABS och ASC+T samt parametrar som hastighet och styrvinkel, för att motverka att bilen kommer på sladd eller får hjulspinn.
Chassit var BMW:s "M sportchassi II" vilket även erbjöds till andra M-utrustade E39 V8-modeller. Bromssystemet var väl tilltaget, med samma Compoundteknik och lika stora bromsskivor som på sista årsmodellen av föregångaren.
Läs mer om bilarnas tekniska och utseendemässiga kännetecken under "skillnad mellan M5 och vanlig 5-serie E39".

Med flytten av produktionen och möjligheten att dela fler komponenter mellan modellerna så kunde ett konkurrenskraftigt pris hållas. M5 av 1999 års modell kostade faktiskt mindre än sista årsmodellen av föregångaren.
Bilarna såldes i princip över hela världen och försäljningen slog nya rekord med nästan 20500 exemplar tillverkade totalt. För Nordamerika såldes en separat version och för Europa och övriga världen byggdes en vänsterstyrd och en högerstyrd version. Mest bilar såldes i USA och som tvåa kom bilarnas hemland Tyskland, tätt följt av Storbritannien som tredje största leveransland.

Från och med 2001 års modell uppgraderas utseendet och tekniska detaljer på bilarna. Ändringarna var samma som på den vanliga 5-serien. Den nya optiken innebar uppgraderade framljus (med vit blinkers som tidigare) och fyra separara parkeringsljusringar. Bakljusen var av ljusrörsteknik och i klar design liknande den på E38 7-serien. Ratten bytte utseende till en tjockare 3-ekrad M-variant med airbag och multifunktionsknappar, likadan som på E46 M3. Mätartavlorna fick en grå bakgrund istället för svart.
Som tillval erbjöds en ny navigatorskärm, 6,5 tum bred samt PDC såldes nu i paket för både främre och bakre stötfångare (tidigare enbart bak). Tillvalsmöjligheten för bilarnas ljudanläggning förbättrades med införandet av HiFi-System Individual High Audio (extrautrustningskod 752), som var en uppgradering av det tidigare systemet Professional DSP.

Efter hand erbjöds nya exteriöra färger under 2001 och 2002 års modeller. Anthrazit metallic ersattes av Sterlinggrau metallic, Royalrot av Chiarettorot och Bluewater metallic ersatte den populära Silverstone-lacken. Inredningsalternativen förblev dock oförändrade och några ytterligare större ingrepp gjordes inte innan modellen slutade tillverkas i juni 2003.

_________________________________________

Följande antal M5 E39 tillverkades totalt:

DE91: 7895 st vänsterstyrda bilar (för i huvudsak den europeiska marknaden samt Japan) 10/1997 - 06/2003

DE92: 2595 st högerstyrda bilar (för Storbritannien, Australien, Sydafrika m.fl) 10/1998 - 05/2003

DE93: 9992 st vänsterstyrda bilar (för USA, Kanada och Puerto Rico) 03/1999 - 06/2003

_________________________________________

Årsmodellfördelning LHD/DE91:

 Årsmodell:               Antal tillverkade

1999                                3197 st

2000                                  2237 st

2001                                  1461 st

2002                                  744 st

2003                                  256 st

Läs mer om E39 M5 årsmodeller
More on theE39 M5 model years
Mehr über die E39 M5 Modelljahre

________________________________________

Motordata S62B49

Cylindrar/ventiler per cyl.: 8/4

Cylindervolym: 4941 ccm

Slaglängd: 89,0 mm / Borrning: 94,0 mm

Kompressionsförhållande: 11,0:1

Max effekt: 400 hk (ECE) / 6600 rpm

Max vridmoment: 500 Nm (ECE) /3800 rpm

Högsta varvtal: 7000 rpm

_________________________________________

Växellåda / bakaxel

6-växlad manuell växellåda (Getrag S6S 420G)

Utväxling: 4.227/2.528/1.669/1.226/1.000/0.828

Slutväxel: 3,15

_________________________________________

Prestanda: 

Luftmotståndsvärde (Cw): 0,287 (Rüdiger C.)

0-100 km/h: 5,3 s (fabriksuppgift)

0-200 km/h: 16,9 s (Sport Auto 07/2001)

0-1000 m: 24,1 s (fabriksuppgift)

Toppfart: 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Toppfart utan elektronisk fartspärr (ej möjligt från fabrik): 296 km/h

Bromsvärde 100-0 km/h: 37,5/37,5 m (kall/varm)
(Sport Auto 07/2001)

_________________________________________

Mått/vikter:

Längd: 4,784 m

Bredd: 1,800 m

Höjd: 1,437 m

Tjänstevikt (utan extrautrustning): 1795 kg

_________________________________________

Fyllmängder:

Motorolja: 6,5 liter (med filterbyte)

Växellåda:

Differential:

Kylsystem inkl. värmepaket: 12,5 liter

Bränsletank: ca 70 liter

_________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TILLBAKA