M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (9) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 


Vad skiljer M5 från en vanlig 5-serie E39 utseendemässigt?

On the appearance, what distinguishes the M5 from a regular E39 5-series? (click here)

(im Aufbau)


Exteriört - Stötfångaren fram och bak är helt olika de på den vanliga 5-serien. Den främre är aerodynamiskt utformad och identisk med stötfångaren från BMW:s M-paket (utrustningkod 715) till E39-serien, men det mittre luftgallret är unikt för M5-modellen. M5 är alltid utrustad med xenonljus och strålkastarspolning. Den bakre stötfångaren är även den likadan som M-paketet, men den nedre löstagbara insatsen om är omdesignad för att rymma avgassystemet med fyra slutrör. Till skillnad från den föregående modellen är E39 M5 aldrig kontrastlackad i de nedre partierna utan har alltid huvudkulören hela vägen ned. Specialdesignade M ytterspeglar är standardutrustning (unika för modellen). Vita blinkersglas runt om hör även till standardutrustningen. Bakflygeln från BMW Motorsport satt monterad utan kostnad, men kunde även väljas bort (utrustningskod 326). Kromribbor i grillen är en detalj som kännetecknar E39-seriens V8-modeller och så även M5:an. Grillnjurarna (M-Chrom) var större på M5 1999 och 2000 års modell än övriga E39-modeller. 2001 och framåt så har alla modeller samma storlek.

Kromribbor i grillen samt vita blinkers och parkeringsljusringar (nyare optik)

Dörrlisterna fram bär beteckningen "M5" och likaså finns modellbeteckningen på bagageluckan (kunde avbeställas utan kostnad). Fälgarna var av samma storlek som sista årsmodellen av föregångsmodellen E34 M5, det vill säga 18" och lackerade i en ny sidengrå kulör kallad "Chrome Shadow metallic".

 

Sidengrå fälgar, BMW M bakflygel och rostfria avgaspipor känntecknar E39 M5

Interiört - M sportstolar var standardutrustning, elektriskt inställbara med stolsvärme och ställbar säteslutning på båda sidorna samt elektriskt justerbart lårbensstöd. Läderklädsel var standard och det fanns ett stort utval av olika versioner och färger att välja bland, samt även en kombinationsklädsel i alcantara/läder. Interiörlister i matt kromoptik ("Titan Line") var standard och mot tillägg kunde ädelträ beställas.

Interiörlister i matt krom (Titan Line) var grundutrustning

Samtliga M5 hade i övrigt en riktig standardutrustning, innehållande bland annat följande;
- armstöd fram (skjut- och fällbart) och bak
- M Technik fotstöd på förarsidan
- svart skinnväxelspaksknopp med M-emblemet och belyst växlingsschema
- M sportläderratt med airbag (bilarna hade även sidoairbags och passagerarairbag)
- handbromshandtag samt damaskerna till handbromsen och växelspaken i skinn
- tröskellister med M5-emblem
- färddator med check-control och alfanumerisk visning (navigationssystem som tillval)
-
fönsterhissar fram och bak
- antracitfärgat innertak
- elektriskt inställbar rattstång
- klimatautomatik med luftcirkulation

Färddator och digital klimatautomatik tillhörde standardutrustningen


 

Instrumenthuset omarbetades totalt för M5:an. Hastighetsmätaren var graderad till 300 km/h samt varvräknaren innehöll ett helt nytt variabelt förvarningsfält som släcker varningslampor i takt med att motorn blir varm.

M5 instrumenthus

Chassi - Sportigt avstämt chassi med lägre markfrigång. Den hydrauliska nivåregleringen för bakaxeln och den elektroniska inställningen av stötdämpningen som funnits på föregångaren övergavs till förmån för mer konventionella lösningar. Istället har M5:an s.k. "M sportchassi II" (E39 utrustningskod 705), identiskt med det tillval som erbjöds för V8-modellerna 535i och 540i.
Framvagnsupphängningen är en dubbellänkad lättviktskonstruktion och delas även den med 535i och 540i. Grövre M5-specifika krängningshämmare på 27 resp. 16,5mm monterades till fram- och bakaxel samt en grövre bakaxelbalk som var unik för M5.
Styrningen försågs med M-servotronic med sportig karakteristik som standard.
Bromsarna behövde ingen nämnvärd uppgradering utan bromsskivorna var liksom tidigare 345 resp. 328mm samt fortfarande av Compoundtyp med radiell glidlagring och märkta med M-emblemet.