M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (9) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 

The E60/E61 M5
(language SWE-ENG)

- introduction (kort om bilarna)
- appearance (utseende) M5 vs 5' E60
- wheels (hjul)


Specifications and statistics
(language SWE-ENG-GER)

- paintwork & interiors
- standard equipment
- options list
- M5 Individual
- detailed options statistics
- manual gearbox option (2MA)
- exterior colours LHD (NB91)
- exterior colours RHD (NB92)
- exterior colours LHD/US (NB93)
- exterior colours touring LHD (PV91)
- exterior colours touring RHD (PV92)
- upholstery statistics (klädsel)
- model years (årsmodeller)
- country- & export versions
- 25th Anniversary M5

Service & allmän handledning
(language SWE)

- M5 E60 i Sverige
- serviceprogrammet i detalj
- vanliga fel och brister
- placering av modellbeteckning




Grundfakta M5 E60/E61

E60/E61 M5 introduction (click here)

E60/E61 M5 Vorstellung (im Aufbau)


M5 E60 introducerades i Schweiz, på Bilsalongen i Genève 2004. Kombimodellen E61 M5 några år senare, i Genève 2007.
Modellskiftet från E39 M5 till E60 gick betydligt fortare än vad det tidigare gjort. De första prototyperna med egen M5-identitet tillverkades faktiskt redan innan produktionen av E39 M5 upphörde. Det var i slutet av maj 2003 och ett drygt hundratal bilar tillverkades sedan som utvecklings- och förseriefordon innan kundbilarna började färdigställas i september 2004 (som 2005 års modell).
Tillverkningen hölls på samma anläggning som för E39 M5, nämligen fabriken i Dingolfing. Endast exemplar med mer omfattande specialutrustning via BMW Individual togs till Garching för handmonterat färdigställande.

Bilarna erbjöds som brukligt i en rad M-unika kulörer med namn från motorsporten. Bland annat Interlagosblå, Indianapolisröd och Silverstone II. Inredningsmässigt var liksom på föregångaren skinnklädsel standardutrustning och nu av typen Merino.
Lackerna och läderfärgerna dämpades något jämfört med den färgsprakande paletten som erbjudits till E39 M5. De solidröda och blanksvarta lackerna som funnits till M5or sedan produktionsstarten tog bort ur sortimentet och istället arbetades det som extrautrustning fram ett modellspecifikt Individual-program för bilarna med specialmixar av mestadels svart, blå och silver, samt läderklädslar i ett större antal nyanser och utföranden. Inredningen kunde nu även fås med perforerat läder (samt på begäran med sätesventilation), vilket var en nyhet för modellen. Som mer färgglad extrautrustning utanför Individual-programmet fanns en röd och en naturbrun helläderklädsel som matchade de utvändiga standardlackerna väl.
Läs mer om exteriörfärger och inredningar under "Färger och klädslar" eller läs listan på den vanligaste extrautrustningen.

För att matcha prestandan hos bl.a. den konkurrerande modellen Mercedes E55 AMG (476 hk) togs det fram en helt ny V10-motor i lättmetall som drivpaket till M5 E60 och ersättare till den gamla 400-hästars V8:an. BMW M byggde den nya S85-motorn med mer klassisk högvarvskaraktär i åtanke. Det starka botten- och mellanregistret som kännetecknat E39:an fick ge vika för en spetsigare motor med ett högsta varvtal på hela 8250 rpm. Cylindervolymen förblev oförändrad på ca 5 liter och även tekniska lösningar som elektroniska gasspjällsmotorer, tvärkraftsreglerad oljeförsörjning och M dubbel-VANOS var samma konstruktion som på S62-motorn. Insuget var även konstruerat med separata gasspjäll för varje cylinder, som på alla föregående M5-modeller.
Motoreffekten blev hela 507 hästkrafter (373 kW) och det maximala vridmomentet ökade från 500 till 520 Nm (samt uppnåddes nu vid 6100 rpm istället för 3800 rpm).
Avgassystemet försågs med fyra slutrör som på föregångaren. Nu inte bara i lättmetall utan även kromade för bättre ythållbarhet.
Den manuella växellådan slopades för en nyutvecklad semi-automatisk, s.k. sekventiell, variant. Systemet fick namnet SMG (sequentielles M Getriebe) Drivelogic och hade sju växlar samt en "växlingsrobot" som extremt kvickt engagerade korrekt växel enligt förarens val via växlingspaddlar vid rattstången eller direkt på växelväljarhandtaget i mittkonsolen. Växellådan var även elektroniskt programerbar i manuella eller automatiska lägen.
Nordamerikanska kunder erbjöds som extrautrustning en vanlig manuell växellåda (från och med 2007 års modell) med 6 växlar. 1364 st bilar såldes med manuell låda i Nordamerika (främst till USA men även ett 70-tal till Kanada).

Elektroniskt inställbara stötdämpare (EDC) var en speciell detalj som hade introducerats 1992 på den gamla E34 M5 med 3,8 liters motor. Nu gjorde systemet comeback på E60 M5 i en uppdaterad version, programerbar i tre olika lägen och utan den hydrauliska nivåregleringen till bakaxeln som fanns på 90-talet.
Vidare var DSC-systemets programvara uppgraderad och möjlig att programera i två olika lägen.
Bakaxeln hade variabel M differentialspärr. Tekniken var tidigare känd från BMW E46 M3.
Farthållare, servotronic, bi-xenonljus, eljusterbara framstolar och automatisk klimatanläggning tillhörde standardutrustningen på samtliga marknader. Basutrustningen innehöll skinnklädsel Merino på säten, mittdelen av dörrpanelerna och övre delen av mittkonsolen.

Från och med mars 2007 uppgraderades utseendet och många tekniska detaljer på bilarna. Ändringarna var till största del samma som gjordes på den vanliga 5-serien E60/E61 och innefattade bl.a. ny design på strålkastare, bakljus och vissa inredningsdetaljer.
Utrustningsalternativen utökades efterhand med bl.a. uppvärmd ratt, soft-close-system för dörrar och automatisk helljusassistent. Tillvalsmöjligheten för bilarnas ljudanläggning förbättrades med införandet av HiFi-System Individual High Audio (extrautrustningskod 752), som var en uppgradering av det tidigare systemet Professional DSP.
Spacegrå metallic ersatte den äldre silvergrå nyansen och en ytterligare blå färg erbjöds i form av Monacoblå. Även Individual-programet omarbetades en aning under tidens gång, med nya nyanser för lackering och läder.

För att uppmärksamma 25-årsjubileumet för BMW Motorsport GmbH så tillverkades en serie om 25 bilar i en speciell upplaga under slutet av 2009. De var lackerade i färgen "frozen grey metallic", vilket var spacegrå metallic med en speciell typ av matt klarlack som producerade ett fruset utseende på ytan. Inredningen var från BMW Individual och matchad till utsidan genom en kombinationsklädsel av svart och Silverstone II merinoläder. Det tillverkades 14 vänsterstyrda jubileumsbilar (varav en touring) och 11 högerstyrda (alla var sedan). Flest vänsterstyrda jubileumsbilar såldes till Tyskland med åtta exemplar, följt av Brasilien med fem. Den enda touringen i jubileumsutförande levererades till Schweiz och de högerstyrda bilarna var fördelade på tio exemplar till Storbritannien och ett exemplar till Australien.
Efter att produktionen av sedanen lagts ner i december 2009 fortsatte kombimodellen M5 touring att tillverkades ytterligare en tid. Sista M5 touring färdigställdes den 8 april 2010.

_________________________________________

Följande antal M5 E60/E61 tillverkades totalt (inklusive förseriefordon):

NB91: 6427 st vänsterstyrda bilar (för i huvudsak den europeiska marknaden samt Japan, Gulf-området och Brasilien) 05/2003 - 12/2009

NB92: 3646 st högerstyrda bilar (för Storbritannien, Japan, Australien, Sydafrika m.fl) 11/2003 - 12/2009

NB93: 9491 st vänsterstyrda bilar (för USA, Kanada och Puerto Rico) 05/2003 - 12/2009

PV91: 803 st vänsterstyrda bilar (för Europa)
12/2005 - 04/2010

PV92: 222 st högerstyrda bilar (för Storbritannien, Hong Kong och Nya Zeeland) 05/2006 - 02/2010

_________________________________________

Årsmodellfördelning LHD/NB91:

 Årsmodell:               Antal tillverkade

2005                                3181 st

2006                                1579 st

2007                                  932 st

2008                                  545 st

2009                                  151 st

2010                                   39 st

Läs mer om E60/E61 M5 årsmodeller
More on the E60/E61 M5 model years
Mehr über die E60/E61 M5 Modelljahre

________________________________________

Motordata S85B50

Cylindrar/ventiler per cyl.: 10/4

Cylindervolym: 4999 ccm

Slaglängd: 75,2 mm / Borrning: 92,0 mm

Kompressionsförhållande: 12,0:1

Max effekt: 507 hk (ECE) / 7750 rpm

Max vridmoment: 520 Nm (ECE) /6100 rpm

Högsta varvtal: 8250 rpm

_________________________________________

Växellåda / bakaxel

7-växlad semi-automatisk växellåda (Getrag GS7S47BG)

Utväxling: 3.985/2.652/1.806/1.392/1.159/1.000/0.833

Slutväxel: 3,62

_________________________________________

Prestanda: 

Luftmotståndsvärde (Cw): 0,31 (M5 E60) 0,32 (M5 E61)

0-100 km/h: 4,7/4,8 s (fabriksuppgifter)

0-200 km/h: 14,1/14,7 s (Sport Auto 11/2005 + Auto Bild 11/2008)

0-1000 m: 22,7/22,9 s (fabriksuppgift)

Toppfart: 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Toppfart med "M driver's package" (kod 7ME vid nybilsorder): 305 km/h

Bromsvärde 100-0 km/h: 37/37 m (M5 E60 kall/varm)
(AMS nr 16/2006)

_________________________________________

Mått/vikter:

Längd: 4,855 m

Bredd: 1,846 m

Höjd: 1,469 m

Tjänstevikt (utan extrautrustning): 1830 kg

_________________________________________

Fyllmängder:

Motorolja: - liter (med filterbyte)

Växellåda:

Differential:

Kylsystem inkl. värmepaket: - liter

Bränsletank: ca 70 liter

_________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TILLBAKA