M5Portal.com
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenord

Registrera

Glömt ditt lösenord?
Välj tema: 
Välj språk:

Hem  Portal  M5 Forum    | E28 M5  | E34 M5  | E39 M5  | E60 M5  | F10 M5 
Aktiva ämnen (5) | Omröstningar (0) | Medlemmar | Onlineanvändare
Senaste ämnen | Sök

 


Vad skiljer M5 från en vanlig 5-serie E60 utseendemässigt?

On the appearance, what distinguishes the M5 from a regular E39 5-series?

(im Aufbau)


Exteriört - Stötfångaren fram och bak är helt olika de på den vanliga 5-serien. Den främre är aerodynamiskt utformad, liknande den på M-sportpaket till vanliga 5-serien, men unik för M5-modellen. Den bakre stötfångaren har också liknande drag från M-sportpaketet men är modellanpassad för att rymma M5:ans fyra avgasrör. Tröskelbreddarna i plast är identiska med de på M-sportpaketet för alla 5-seriemodeller.
Ytterspeglarna är som brukligt specialdesignade av M och unika för modellen samt finns i olika utföranden beroende på årsmodell. Bi-xenonljus och parkeringssljusringar samt vita blinkersglas runt om hör även till standardutrustningen. Bakflygeln från BMW Motorsport monterades utan kostnad om så önskades (extrautrustningskod 754). Kromribbor i grillen kännetecknar E60-seriens mer motoriserade modeller såsom 545i och M5:an.

Kromribbor i grillen samt vita blinkers och parkeringsljusringar

Luftintag (s.k "gälar") sitter i båda framskärmarna och bär M5-beteckningen samt modellbeteckningen finns även på bagageluckan (kunde avbeställas utan kostnad). Det fanns två valmöjligheter för fälgar. Standardfälgarna M radialeker styling 166 eller som extrautrustning M dubbeleker styling 167 som var smidda.

 

Interiört - Sportstolar var standardutrustning, elektriskt inställbara med stolsvärme och ställbar säteslutning på båda sidorna samt elektriskt justerbart lårbensstöd. Som extrautrustning kunde en nyutvecklad M multifunktionsstol köpas till (samt på den nordamerikanska marknaden fanns möjligheten att välja komfortstolarna som redan fanns till den vanliga 5-serien).
Läderklädsel var standard (Merino-läder) och det fanns ett antal versioner och färger att välja bland, samt även möjligheten att få perforerat läder med ventilationsfunktion (extrautrustning).
Aluminiumfärgade interiörlister liknande de på föregångaren, men med mer mönstrad yta, tillhörde standardutrustningen men som tillval fanns två typer av ädelträpaneler att köpa.

Standard interiörlist - Aluminium Shadow

Samtliga M5 hade i övrigt en riktig standardutrustning, innehållande bland annat följande;
- armstöd fram (skjut- och fällbart) och bak
- M Technik fotstöd på förarsidan
- svart skinnväxelspaksknopp med M-emblemet och belyst växlingsschema (gäller bilar med manuell växellåda)
- M sportläderratt med airbag och multifunktionsknappar (bilarna hade även sidoairbags och passagerarairbag)
- handbromshandtag samt damasken till handbromsen i skinn
- tröskellister med M5-emblem
- Contol Display 6,5" med check-control och färddator (navigationssystem som tillval)
-
fönsterhissar fram och bak
- antracitfärgat innertak
- elektriskt inställbar rattstång
- farthållare
- klimatautomatik med luftcirkulation

Control Display samt automatisk klimatanläggning


 

Instrumenthuset omarbetades totalt för M5:an. Hastighetsmätaren var graderad till 330 km/h samt varvräknaren tilll 9000 rpm och den klassiska oljetemperaturmätaren var som brukligt monterad under varvräknaren. För bilar med SMG Drivelogic visades även växlingsinformation i kombiinstrumentet.

 

Chassi - Sportigt avstämt chassi med lägre markfrigång. Elektroniskt inställbara stötdämpare (EDC) återkom som standardutrustning (tidigare introducerat på 90-talet). EDC var programerbart i tre olika lägen och systemet var unikt för modellen precis som det var på den äldre E34 M5.
Framvagnsupphängningen är en lättviktskontruktion och M5-modellerna delar den tillsammans med BMW M6 Coupé. Främre och bakre bärarmar är identiska med de på övriga 5-serien. Grövre krängningshämmare på
26,5 (M5-specifik) resp. 18mm (delad med M6) monterades till fram- och bakaxel. Bakaxelupphängningen var unik för M5 och bussningarna i bakvagnen delades med M6 Coupé och M6 Cabrio.
Styrningen försågs med M-servotronic med sportig karakteristik som standard.
Bromsarna fick en uppgradering med större hålborrade skivor på 374X36 respektive 370X24 mm.